Самооцінка як структурна складова самосвідомості має вплив на всі сфери життя людини. Актуальність вивчення трансформації самоставлення у підлітковому віці обумовлено зростанням особистості, зміною соціального статусу і “кризовим періодом”. Розуміння вікових особливостей кожного періоду особистісного розвитку та умови формування самооцінки, самоставлення, дозволяють корегувати процес, забезпечувати гармонійну реалізацію визначених завдань. Формування оцінки власного потенціалу, ставлення до себе починається у дитинстві. Від оцінки себе, залежать взаємовідносини з іншими, емоційне самопочуття, наполегливість у досягненні, ставлення до успіху та невдач. Вивчення самооцінки, самоставлення в психології дозволяє прогнозувати вплив на рівень домагань. Оцінювання себе здійснюється при порівнянні рівня домагань і реальних результатів, при порівнянні себе з іншими.